Rybaření za polárním kruhem
Zprávy od vody

Na začátku roku 2014 se mi naskytla příležitost zúčastnit se expedice Laponsko, která byla naplánovaná od 13.8. do 24.8. Netrvalo dlouho a já mohl svou účast potvrdit. A tak jsme s Tondou a Petrem začali dávat dohromady potřebné vybavení. Základní informace nám poskytl Tonda, který už ve Švédsku i finském Laponsku lovil.

Odjezd byl naplánovaný na středu 13.8. v 7.00 hodin. Ráno vše proběhlo hladce, a tak jsme mohli vyrazit směr Praha - Ústí nad Labem - Dráždany- Berlín a Sassnitz, odkud nám jel v 18:15 trajekt směr Trelleborg. Kromě hodiny strávené v koloně před Berlínem se jelo dobře, a tak jsme v 17:00 dorazili do Sassnitzu. V bezcelní zóně jsme dokoupili poslední věci do naší už tak celkem slušné výbavy a přesně v 18:15 vypluli směr novým zážitkům. Po čtyřhodinové plavbě a potřebném spánku jsme se vylodili ve švédském Trelleborgu. Nebylo času nazbyt, a tak jsme hned vyrazili směr Malmö, Jönköping, Stockholm a našim cílovým bodem byl Jokkmokk, který leží už za polárním kruhem. Po celonoční a celodenní jízdě jsme se rozhodli utábořit zhruba 150km před naším cílem. Náplavka místní řeky byla ideálním místem pro roztopení ohně a po uvaření večeře jsme nedočkavě stavěli pruty. Řeka byla zhruba 60m široká, hluboká do 2 metrů a s celkem silným proudem. Zhruba po hodině chytání se nám povedlo chytit 4 okouny do 25cm. Žádný zázrak, ale pro začátek dobrý úlovek. Po té jsme šli spát a nabrat síly na následující den.

V pátek ráno jsme vyrazili do Jokkmokku, kde nás čekalo vyřízení povolenek pro dané oblasti, které jsme chtěli prochytat. Nakonec jsme zvolili dvě povolenky v hodnotě 570,- švédských korun a mohli jsme vyrazit k vodě. Naše první zastávka byla řeka v národním parku Muggus, kde již Tonda lovil. Při průjezdu parkem jsme potkali několik sobů a po chvilce jsme už stáli na břehu velké řeky, která byla široká až 200 metrů. Za dopoledne jsme zde ulovili 4 štiky 55-65cm. Nejlépe ryby reagovaly na nástrahy Savage Gear velikosti 13cm. Odpoledne jsme se vydali hledat místo k přespání. Zhruba po hodině jízdy jsme se rozhodli utábořit u velkého jezera. Jeho poloostrov se stal našim útočištěm. Během večerní vláčky jsme zde narazili na krásné okouny o velikosti 35-40cm. Ráno jsme se rozhodli jezero ještě více prozkoumat ze člunu a zhruba po třech hodinách jsme měli na kontě další krásné okouny opět o velikosti 35-40cm.

Den se blížil ke konci, a přesto že zde slunce zapadá jen na chvíli, začali jsme hledat další místo k utáboření. Volba padla na další místní jezero, kde jsme začali ihned rybařit a vyplatilo se to. Během hodiny jsme nachytali přes 30 okounů velikosti 25-40cm a 6 štik, přičemž dvě přesahovaly hranici jednoho metru a zabraly opět na nástrahu Savage Gear v barvě Fungus Roach o velikosti 19cm. Věděli jsme, že se sem ještě vrátíme, a tak jsme vyrazili ještě dál na západ k dalšímu jezeru, kde již Tonda z naší výpravy v minulosti lovil. Jezero však mělo nyní o dva metry vody méně proti normálu, a tak jsme se po hodině rozhodli vrátit zpět. Ulovili jsme zde 5 štik o velikosti 60-70cm. Po návratu k předešlému jezeru ještě Tonda chytil 2 štiky okolo 60cm.

Další den jsme se rozhodli pro chytání ze člunu, ale kromě 20ti okounů velikosti 25-40cm se žádné velké překvapení nekonalo. Odpoledne jsme se tedy vydali na řeku pstružího charakteru, která mě doslova uchvátila. Po chvilce mě však ujistila, že mé nadšení nebude nijak výrazné. Po dvou hodinách chytání 1 štika a 1 lipan, to bylo velké zklamání, a tak jsme se vydali hledat místo pro další nocleh.

Po 20km jízdy jsme zjistili podle map, že tato řeka se rozlévá do velkého průtočného jezera, na jehož břehu se nachází několik shelterů, které jsme vzhledem k počasí uvítali a utábořili jsme se zde. To se ukázalo jako nejlepší volba, jelikož jsme zde díky perfektnímu zabydlení a zároveň výbornému zázemí zůstali celé 4 dny, během kterých jsme zažili nezapomenutelné zážitky. Ať už ze břehu, či ze člunu jsme zde navýšili naše úlovky o 61 štik (z toho největší 101cm,100,97 a 95cm), 52 okounů o velikosti 30-40cm a 37 lipanů o velikosti 35-45cm. Povedlo se i pár opravdu trofejních úlovků okolo 50cm a největším lipanem se stal i můj nový osobák 56cm!! Zajímavostí bylo, že kromě rotaček brali lipani i na větší woblery a plandavky. A jako bonus zde Petr zdolal Síha marénu 53cm dlouhého.

Přišel den odjezdu, který jsme naplánovali o den dříve s tím, že se zastavíme ještě na jedné řece, kde měl kdysi Tonda na prutu štiku ke 130cm. Bohužel jsme se k této magické hranici nepřiblížili a po šesti štikách v délkách od 65-75cm jsme nabrali směr Falum a tím se rozloučili se švédským Laponskem.

Cestou jsme se zastavili ještě na třech jezerech v oblasti polárního kruhu a na dalších v oblasti Falumu. Výsledkem bylo pár štik, z nichž největší ulovil Tonda na Skitter Pop 7cm LF od Rapaly. Byla to zároveň poslední ryba výpravy. Unaveni, ale plní zážitků jsme vyrazili směr Trelleborg. Cesta proběhla v pořádku a my se v neděli večer po 6 000 najetých kilometrech vrátili zpět do Hradce Králové. Celkově jsme za výpravu ulovili 94 štik nad 60cm, z nichž největší byly 101cm, 100,97,96 a 95 cm. Dále 147 okounů ( největší byl 40cm),  43 lipanů průměrné délky 37-50cm (největší lipan měl 56cm) a jednoho Síha marénu 53cm dlouhého.  Bohužel jsme neulovili žádné pstruhy potoční.

Nejúspěšnějšími nástrahami se staly Skitter Popy od Rapaly o velikosti 7cm v barvě  frog a lime frog. Top nástraha na velké štiky se stal Savage Gear velikosti 19cm v barvách Perch a Zander.  Nejlepší nástrahou na okouny byla rotačka BlueFox Vibrax BFX RTX č.3 . Závěrem bych chtěl poděkovat Tondovi a Petrovi za super výpravu a všem, kteří uvažují o rybaření v Laponsku vřele doporučuji. Kromě nevšedních rybářských zážitků vám jistě učaruje i nádherná příroda.

Za Rybina team- Slávek

21.10.2014 22:50:50
Diskuse
Petr Váchal23.10.2014 | 13:29:00
Vcelku vzato je to napsáno pravdivě, ale působí to na mě trochu jako statistický přehled úlovků. Chybí tomu špetka vnuknutí ducha té místní atmosféry, úchvatné přírody, vtažení do děje. Kdybych tam nebyl, tak by mě to dle tohoto článku nějak extra nezaujalo, natož, abych přemýšlel o dvoudenní cestě autem na sever, jen kvůli možnosti zažít výše popsané. Jenže jsem tam byl a ty prožitky, atmosféra tamního rybaření a klid odlehlých končin beze stop civilizace, to jsou ty příčiny, proč se tam chci opět vrátit a zažívat ty úchvatné okamžiky znovu. Tam není stres všedního života, čas jako by se tam najednou zastavil. Jste tam jen vy a nekonečná prostranství severských jezer na odlehlém konci Evropy. Jsou to vody, na kterých byste rybařili od rána do večera každý den, ale těch vod je tam takové množství, že je nikdy v životě nebudete schopni všechny navštívit, natož je blíže poznat či prochytat. Nachází se tam zákoutí, jež ještě rybáři zcela jistě nenavštívili a tudíž i ryby, které ještě neměly příležitost podlehnout nutkání atakovat rybářovu nástrahu. Zajisté tam plavou štiky rekordních rozměrů a velká hejna nadprůměrně velkých okounů, krásně zbarvených, mezi kterými se najdou i opravdu letité kusy. Takové rybaření už začíná být v našich končinách minulostí. Ne, ona už to vlastně minulost je! Je třeba se zamyslet nad důvody, proč tomu tak je. Ale to už je téma na jinou diskuzi. Rybaření v severním Švédsku pro mě každopádně zůstává velkou výzvou a hlavně velice přijatelnou alternativou příjemně strávené rybářské dovolené, ve znamení úspěšného lovu přívlačí. Mohu to všem sportovním rybářům vřele doporučit, ale rád bych vyslovil jedno přání... ...Pokud se rozhodnete tento malebný kus našeho kontinentu navštívit, tak si vzpomeňte, jak to vypadá v našich vodách a položte si otázku, zdali chcete svým počínáním přispět k přeměně téměř panenských vod na vody takového charakteru. Zveřejnění našich zážitků patří těm, kteří se umí u vody chovat a těm, jejichž cílem není naplnit mrazicí boxy vašich automobilů. Petrův zdar!
Pro přídávání příspěvků do diskuse musíš být příhlášený.